2008-2010 Nordnorge

Nordnorge 2008-2010 runt Nordkap

Publicerad i tidningen Oceanseglaren av Jan-Gunnar Persson.

HR 29 – 255 Johanna II

Hallberg-Rassy byggd 1985. Loa 8.9 m, beam 2.83 m, draft ca 1.60 m, deplacement drygt 4 ton. Partialrigg, svepta spridare, stor 21 m2, rullgenua 26 m2, spinnaker radial head 60 m2. Originalmotor Volvo-Penta 2002, drev 120 SB, 60 lit dieseltank. 120 lit vattentank. 2 förbrukningsbatterier à 60 Ah plus startbatteri. Strömsnålt: Ingen autopilot, ingen kylmaskin! (isolerad isbox med dränering till kölsvinet). Inget vindroder – handstyrning! HR 29-an har förhållandevis lång köl integrerad i skrovet och roderskädda, kursstabil och snäll i sjön som en långkölad båt. Hemmahamnar Bohus-Malmön samt Österskär (Trälhavets BK). Tidigare segling i nordeuropeiska hemmavatten; Östersjön: Finland, Baltikum, Ryssland, Tyskland; västerhavet: Danmark, Norge, Skottland-Hebriderna-Orkney.

Besättning

Jan-Gunnar Persson & Anna-Karin Aminoff (ägarparet), Hans-Roland & Ulrika Lindgren (Allegro 33-seglare). 2010 först Christer Spiegelberg (Express-seglare), dotter Anna (IF-seglare) med kompis Erika, sedan H-R. A-K & Ulrika med några veckor. Två ombord bekvämt, men lite trångt med fyra! (vi har varit fem ombord några veckor i Skottland).

Planering

Norska kusten är lång, det blev tre somrar i Nordnorge. År 1 från Bohus-Malmön till Lofoten, 2a sommaren runt Nordkapp och Lofoten, år 3 tillbaka till Bohus-Malmön. Mest dagsegling, etapper 30 – 50 M. Två vinterupplägg i Harstad Båtforening, ovanför Lofoten. Skärgårdsdistans Lindesnes – Nordkapp ca 1500 M.

Natur, wildlife

Fantastiska scenerier, snöklädda fjäll ofta över 1000 m. Hardanger- och Sognefjordarna mäktiga. Indrefjord, bifjord på Sognefjords sydsida – ankring med branta fjell över spegelblankt vatten, 7 vattenfall omkring! Många glaciärer: Jostedalsbren vid Fjærland på Sognefjords nordsida, Folgefonna vid Sunndal i Hardangerfjorden. Svartisen sträcker ett finger nästan till havsnivån i Hålandsfjord – nås utan krävande bergsbestigning. Helgelandskusten mellan Nord-Trøndelag och polcirkeln är ett av de finaste skärgårdsområdena klassat som världsarv, dramatiska höga fjäll växlar med låga labyrintartade skärgårdar. Några höjdpunkter: Alden/Den Norske Hesten, Ona, Leka (Ørnerovet!), Lovund, Træna, Solværskärgården, Myken, exotiska Fugløy, Arnøyhamn. På större öar häckar lunnefågel. Pärlor vid Lofoten: Vindstad-Bunes sandstrand mot Atlanten, pittoreska Nusfjord, Andenes på nordspetsen av Vesterålen. I Finnmark flack trädlös högplatå med tundra, spektakulär rundning av Nordkapp! Midnattsolljuset en upplevelse!

Stora flockar av lunnefågel, havsörn, till havs stormfågel och havssula. Ofta tumlare och på inre vatten nära Harstad lekte en val (purpoise – nise) kring vår båt. Vi hann upp två älgar som med god fart – 5 knop! – simmade från Lofoten till fastlandet.

Levande kustbygd, kultur

Norges kustbyggd är levande med småjordbruk och kustnära fiske. Imponerande infrastruktur, färjor, vägar, broar och tunnlar till öar med få bofasta. En annan glesbygdspolitik än i Sverige! Norrut strandnära röda ”rorbur” på stolpar som friläggs vid lågvatten. Många festivaler, veteranbåtsregattor och kulturella arrangemang, som Træna-festivalen med tusentals besökare. Krigsminnen längs kusten, som största tyska flygbasen Herdlavågen utanför Bergen med landningsbanor, fort och rostiga flygmotorer. Finnmark återuppbyggdes efter kriget, tyskarna tillämpade brända jordens taktik och befolkningen fick evakueras.

Mat, dryck, fiske

Norge är dyrt, mat och starka drycker! En ölvända laget runt med tyska seglare på puben i Tromsø drog en halv tusenlapp! Vi provianterade basförråd i Sverige före avsegling och lärde oss sen hitta rätt och proviantera till hyfsade priser. I Nordnorge förbättras lätt hushållsbudgeten genom fiske – bara att kasta ut pilkarna och hala upp sej, torsk och makrill. Härligt med nyfångad fisk! I Rørvik fick vi nyfångade krabbor av en brittisk seglare som agnat tinor med norska köttbullar. Diesel överallt men nu inte billig, lågskattad fiskebåtsdiesel 7 NOK/lit, 11 NOK/lit på sjömackar.

Båtliv

Få seglare norr om Lofoten. Britter, tyskar, holländare, en belgisk, några träffade vi flera år. Från Lofoten och neråt fler segelbåtar (Bavaria, Jeanneau, Beneteau,….) och jättemotorbåtar som tankar några tusen liter diesel! Fler svenskar. Många seglare kom från Svalbard, några fastnade i isen i juli! Andra behövde assistans vid hårt väder, några hade problemfria överfarter (500 M). I Tromsø finns hyresgevär för isbjörnsskydd på Svalbard! Längst i norr inga hamnavgifter. Söderut överfullt i hamnarna.

Nautisk info

Nästan hela kusten har skärgård men några passager är öppna mot havet, där sjön blir svår vid hård vind p.g.a. uppgrundning in mot land: Lista 45 M, Jären 40 M, Sletta 12 M (N Haugesund), Statt 25 M, Hustadvika (S Kristiansund) 35 M, Frohavet 23 M, Folda 27 M, Støtt-Fugløy 10 M, Vestfjorden mellan Lofoten och fastlandet, Lopphavet 30 M, samt Barents Hav. Tidvattnet märks redan på Vestlandet, i Bergen ca 1.4 m. Vid Lofoten upp till 3 m, i Finnmark/Nordkap 2.8 m. Flytbryggor finns överallt, vattenståndet inget problem, men tidvattenströmmarna blir starka i sunden.

Många papperssjökort, vi hade ca 115 kort (norska skärgårdskort, BA kustkort) sorterade i rullar surrade i rufftaket, plus 9 båtsportkort. Nu finns 18 båtsportserier, upp till Kristiansund/Smøla. Den Norske Los (6 volymer) är mycket innehållsrik. Bra pilotböcker/hamnbeskrivningar är Norway (Judy Lomax), Norwegian Cruising Guide (Phyllis Nickel & John Harries) nu i elektronisk version (www.norwegiancruisingguide.com), samt Redningsselskapets Fritidsbåthavner (upp till Tromsø). För Sørlandet klassikern Kysten Vår (Arve Johansen). Tidvattentabeller för Norge och tidvatteninfo i Garmin-plottern.

Väder

Snabbväxlande väder. Skärgård och fjordar svårseglade p.g.a höga fjäll, snabba vindskiften i riktning och styrka – stiltje till kuling. Fallande vind farlig då båten inte rätar upp sig. Somrarna 2008 och 2009 bjöd på långvarigt högtryck med varmt, torrt och svaga vindar. 2008 envis motvind, SW på Sørlandet och N-NE upp längs kusten. Mycket motorgång 2008, men några dagar hård kryss i kuling. Vanligt mönster är lätt förmiddagsvind som på eftermiddagen snabbt ökar till kuling. Särskilt på Sørlandet förstärker solgangsbrisen på eftermiddagen den förhärskande SW-vinden. I Sognefjorden snabb läns i stabil vind halvvägs in i fjorden (över 100 M lång). Längst norrut i Finnmark och vid Nordkapp 2009 kallt, regnigt, disigt och båsigt. Bara 7o C i luft och vatten – i mitten av juli! Mycket kondens i båten! Runt Nordkapp hade vi liten till styv kuling NW 12-15 m/s och grov sjö, samt dålig sikt i regn. Elkabel och bilvärmare ovärderliga norrut, oftast finns el på flytbryggorna. Thermo-fotogenvärmaren användes sällan. 2010 hade Norge sämsta vädret sedan 60-talet! Kyligt (12 – 15o C), regnigt, blåsigt hela norska kusten – kontrast mot Östersjöns långa värmebölja! Först hårda kryssetapper vid Lofoten, sedan lättare vindar. På slutet frisk/hård nordvind flera veckor, det gick rasande snabbt neråt kusten. Hårdare utskärsetapper med kuling, brytande sjö, regn och dålig sikt runt Statt-halvön (ökänd för ständig kuling), utanför Jären och hem över Skagerrak från Kristiansand till Bohus-Malmön.

Bra vädersiter med långtidsprognoser är www.yr.no samt GRIB-filer som kan laddas ner för valfritt område. För kustsegling med dagsetapper räcker VHF-rapporterna, kustradion sänder 5 gånger per dag.

Vinteruppläggning och tullbestämmelser

Många möjligheter till övervintring på land eller i sjön. Vi kontaktade Skattøra Marina i Tromsø med många utländska seglare, samt Harstad Båtforening – klart billigare. Båtföreningen ett bra alternativ, mycket hjälpsamma klubbfunktionärer. Avriggning och upptagning med masten på däck. Djupgåendet 1.60 var i överkant, kölen stötte i upptagningsrampen (trots högvatten). Kranen för riggning (vid lågvatten) i minsta laget, det blev lite äventyrligt. Båtforeningen höll med ”krybbe” (vagga) och vi kunde magasinera utrustning på klubbhusets loft.

Besvärande norska tullbestämmelser vid övervintring, lämnas båten mer än 6 veckor utkräver tullen moms (VAT) på båtens värde! Några seglare har förhandlat med tullen – med varierande resultat. Många ”mörkar” och hoppas bli oupptäckta. En svensk seglare krävs nu på en kvarts miljon kronor!

Ny regel kräver ruttplan, crew list och båtdata, tillstånd skall sökas två månader i förväg. Enligt norska båtpressen gäller detta bara båtar utanför EEA och EFTA, men departementets skrivning är oklar. Båtfolk och kustbor bryr sig inte. Alla vi mött har varit vänliga och hjälpsamma, i skarp konstrast till byråkratin.

Våra rutter med intressanta mål: Sjøkart.

2008: Bohus-Malmön – Sørlandet/Blindleia – Kristiansand – Lindesnes/Lillehavn – Egersund – Utsira – Stord – Hardangerfjorden – Bergen – Sognefjorden – Alden – Silda/Statt – Ona – Leka – Rødøy/Løwen – Svartisen glaciär – Fugløy – Bodø – Lofoten (Henningsvær, Svolvær, Trollfjorden, Gullvika/Store Molla) – Harstad. A-K & Ulrika etappen Florø – Bodø. A-K föll och skadade ett finger svårt redan på bryggan i Florø, nattlig taxi till sjukhuset i Førde.

2009: Harstad – Senja – Tromsø – Arnøyhamn – Hammerfest – Måsøy – Nordkapp/Honningsvåg – Skjervøy – Sommarøy – Harstad – Lofoten (Andenes/Vesterålen, Stø, Trollfjorden, Gullvika/Store Molla, Skrova, Nusfjord, Reine-Vindstad, Værøy, Stamsund, Laukvik) – Harstad. Från Kirkenes vid ryska gränsen tog A-K och Ulrika Hurtigruten Kirkenes  Harstad, dit J-G och H-R seglade tillbaka från Nordkap p.g.a. kyla och dålig väderprognos för öppna Barents Hav-kusten. Sen seglade vi alla fyra runt Lofoten i fint sommarväder.

2010: Harstad – Lofoten (Stokmarknes, Gullvika/Store Molla, Skrova, Svolvær, Nusfjord) – Helligvær – Bodø – Fugløy – Rødøy/Løwen – Myken – Træna – Lovund – Brønnøysund/Torghatten – Kristiansund – Fosnavåg – Statt/Silda – Herdlavågen – Bergen – Stord – Skudeneshavn – Egersund – Lindesnes/Lillehavn – Kristiansand – Bohus-Malmön. A-K & Ulrika etappen Brønnøysund – Florø.