2005 Skottland text

Tobiseskader till Skottland

The Classic Malts Cruise, Skye, Hebriderna och Orkney.

Skottlandsplaner

Några av seglarna i KSSS långfärdsseglarklubb Tobis har sedan länge sett Skottland som ett hägrande seglingsmål. En Skottlandssegling kombineras lämpligen med World Cruising Clubs årliga Whisky-träff “The Classic Malts Cruise” med besök och festligheter – samt provsmakning! – vid destillerierna i Oban och Talisker. Bra nordsjöbesättningar var en förutsättning för att gå till Skottland med Johanna II. Jan-Gunnar har tidigare seglat i Skottland i våra ungdomars L32 ARGO, samt till Shetland, Orkney och Fair Isle med SXK Atlantica, vilket gav mersmak! Besättningsfrågan löstes under vintern, med två bra besättningar. Anna-Karin flög över och seglade två veckor i Skottland. Vi blev då periodvis fem ombord, trångt i en 29-fotare, men allt fungerar med lite god vilja! Vi blev så småningom fem Tobis-båtar som höll kontakt under seglingen, dock med lite olika rutter. Deltagande Tobis-båtar i Skottland var: Isabelle, Johanna II, Dardanella, Merica II och blivande Tobis-båten Strul. Planerad avsegling från Göteborg 2 juli, men Johanna II gick direkt från Bohus-Malmön och Dardanella direkt från Grundsund. Eskaderledaren Björn i Isabelle förlorade olyckligtvis riggen utanför Göteborg en vecka före avsegling. Med en fantastisk insats lyckades han få en ny rigg levererad från Benns i Stockholm och hann ikapp eskadern över Nordsjön, i tid till Classic Malts träffen i Oban 16 juli.

Det var gott om svenska båtar i Skottland, bl.a. träffade vi i Mandal och i Caledonian Canal en SXK-eskader från Göteborg med 12 stora båtar. Kanske Björn Larssons böcker, Keltiska Ringen, har inspirerat?

Med spinnaker på Nordsjön

Vattenlinjen fösvann med all packning. Göran Dalen, Hans Rutberg och Per Wennerholm, alla mycket erfarna, mönstrade på i Johanna II. Start från Bohus-Malmön 3 juli. Bra veckoprognos, men på kvällen samstämmiga rapporter om styv kuling 20 m/s på yttre Skagerrak. Vi planerade om och gick in till Mandal i Sydnorge, medan det blåste över. Där låg redan Merika II. Strul gick in i Kristiansand, Dardanella fortsatte non-stop mot Skottland och fick hårt väder på Nordsjön. Johanna II och Merica II startade igen nästa dag, i regn, dis, grov sjö 4 m, men avtagande vind. Efter motorgång på natten fick vi en fantastisk dag med stabil lagom SE-bris, ingen sjögång och strålande sol! Spinnakergång 13 timmar, med bar överkropp! Flera långvariga delfinbesök, med bow-riding och rusningar under kölen! En val blåste intill oss! Vidare havssula, stormfågel, sillgrisslor. Forties oljefält passerades nära nästa morgon i gryningen. Intensiv helikoptertrafik. En tragisk välkomsthälsning från BBC: Terroristattacken i London. Sista nordsjösträckan fick vi svår dimma i tät trafik av supply-fartyg och fiskebåtar, den nyinstallerade AIS-mottagaren som vi lånat av Henrik Håkansson, kom till nytta. Johanna II och Merica II anlöpte Peterhead på natten, i stark tvärström, efter drygt tre dygn från Mandal. En oväntat lätt och problemfri Nordsjööverfart.

Caledonian Canal

Efter dusch, Fish & Chips, inköp och Internet mm avseglade vi på eftermiddagen för att passa medströmmen runt Rattray Head. Fantastisk spinnakergång i medström i kvällsolen, in i Morray Firth, mot Inverness. Jan-Gunnar noterade plötsligt vitskummande sjö i lovart och beordrade omedelbar spinnakerbärgning, samt revning till vårt nyisydda rev 3. En häftig squall, som blåste över på någon timme. Sedan fin segling hela natten, vi anlöpte Clachnaharry Sea Lock vid Inverness vid lunchdags (”grabblunch” whisky och jordnötter) för uppslussning till Inverness Seaport Marina. För Caledonian Canal finns en skepparguide på svenska. Slussvakten gjorde rutinmässig gasolkontroll/läcktest i båten innan vi släpptes in i slussen. Städning ombord, Anna-Karin anlände med buss från Glasgow/Ryan Air tillsammans med Anna Rindström, Ulrika och Linnea Lindgren. Vi konstaterade att vi nu hade tre läkare ombord i Johanna II – extra säkerhet! I Inverness pub-besök, bilhyra och tur med destilleribesök mm. Avslutningsvis samlades de fyra Tobis-besättningarna för gemensam middag på indisk restaurang. Efter två liggedagar i Inverness började slussningen, vi gjorde Caledonian Canal på tre dagar. Första natthamn i Loch Ness vid Drumnadrochit Harbour nära Urquhart Castle. Johanna II, Merica II och Strul samlades där, kajförtöjning, vi arrangerade långbord på kajen. Bad och dyk i formation i Loch Ness svarta och kalla vatten! Ingen Nessie syntes. Besök i slottsruinen nästa dag, då även Dardanella anslöt, sedan frisk kryss västerut på Loch Ness, med ett rev. Fantastiskt att kryssa i den smala och djupa sjön, med 600 m höga berg på sidorna! Folkliv vid slussarna i Fort Augustus, tyvärr hann vi inte ut i Loch Oichy och till Invergarry Castle (Keltiska Ringen!) innan sista slussen stängde. Strul låg däremot över natten vid Invergarry. Följande dag mönstrade Göran av vid Laggan Locks för att som planerat passa färjan åter till Norge, från Newcastle. Sista kanaletappen gick till Corpach Sea Lock i kanalens västände, där Jan-Gunnar låg med ARGO år 2001 och mönstrade av efter Atlantseglingen. Varmt, soligt och fint sommarväder ända hit.

Classic Malts Cruise, Oban och Talisker

Nu omslag till skotskt kallt, regnigt och snabbväxlande väder! Efter motorgång i ökande motvind, motström och krabb motsjö satte vi efter Corran Narrows revad stor och kryssade vidare Loch Linhe mot Oban. Regn och usel sikt. Sista sträckan innanför Lismore Island kryss med motor och revad stor. Vi anlöpte på kvällen Oban Yachts Marina vid Ardantrive Bay på ön Kerrera mitt emot Oban. Vi hade räknat med reserverad plats för Classic Malts, men fick beskedet att det var fullt vid flytbryggorna. Efter lite VHF-konversation ordnades dock en bryggplats för tre dygn. I övrigt bojplatser eller ankring. Efter en del förhandlande med marinan ordnade vi bojplats och senare pontonplats till Merica II som kom efter oss. Marinan har nu ny regim och har byggts ut rejält sedan Jan-Gunnar låg här 2001. Dardanella och Strul tog istället hamn i marinan vid Dunstaffnage, norr om Oban. Ösregn på kvällen, men skaldjursbrickor inköptes vid marinan och avnjöts med ett glas vitt vin ombord, med värmaren på.

Följande morgon mönstrade Hans R av och tog passbåten in till Oban. Under dagen anlände vår nya besättning till Oban, seglarkompisarna Hans Ganander, Hans Sylwan och Åke Fredricsson, med hyrbil från Glasgow. Per mönstrade av för att med bilen turista ett par dagar i Skottland före hemresan. Proviantering mm. En incident med Zodiac-jollen och nya Honda 4-takt, som vi använt för att lotsa Merica II in till bryggplats: Jolleventilerna dåligt dragna så att motorn hade gått ner delvis och fått vatten i förgasaren. Förgasaren rengjordes och motorn varmkördes. Nya rutiner ger lätt nya problem! Skaldjursgrill på marinan. Underhållning med skotska sånger, vilka vi några (Will Ye Go, Lassie, Go?; Holy Ground) kände igen väl från vår Skottlandsbilsemster 1969 med inköpt skiva. Lördag 16 juli gick Oban-träffen av stapeln. 90 deltagande båtar, varav 12 svenska. Isabelle´s besättning Björn, Ingela, Henrik och Karin anlände precis i tid till festen, ett bejublat mottagande efter deras intensiva segling från Göteborg! Visning och provsmakning på destilleriet, fantastisk buffé samt underhållning av säckpipsband. Säckpiporna ledde på kvällen avmarschen ner till hamnen för passbåten tillbaka till marinan.

På söndagen olje- och filterbyte, bunkring. Sedan avsegling med defilering av Cruise-båtarna och säckpipsband på kajen. Fin segling i regndis inomskärs i Sound of Mull, med kraftiga tidvattenströmmar. Isabelle, Johanna II, Dardanella och Strul tog natthamn vid boj i Tobermory, liten pittoresk stad på Isle of Mull. Merica II gick istället till naturhamnen ”Drambuie” (Loch Na Droma Buidhe) där de bjöds in till en båt från Clyde Cruising Club och trakterades med egentillverkad whisky. Följande dag frisk SW, kryss ut mot öppnare vatten och halvvind/slör i sjögång, förbi Point of Ardnamurchan. Där lämnar man de skyddade vattnen och skottlandsseglare brukar med en bukett ljung i pulpiten markera att man seglat ”North of Ardnamurchan”. Så även vi. Natthamn som planerat i Loch Seresort på E-sidan av ön Rum, en av de tre Small Islands. Höga berg, fallvindar och byigt, ösregn. Premiär för vårt nyinköpta 10 kg delta-ankare med 15 m kätting. Ankaret tog vid andra försöket och kördes fast hårt. Första försöket fångade bara weed (gräs). Ca 30 ankarliggare här, många båtar hade svårt att tränga igenom växtligheten vid ankringen. Johanna II, Merica II och Strul ankrade här. Isabelle fortsatte till Armadale på insidan av Skye. Jolletur in till ön och slottet på Rum, numera Hostel, byggt av en excentrisk greve 1901. Blåsigt på natten. Tidig start, upp kl. 05.00 för att passa slackvatten i det trånga sundet Kyle Rhea och segla inre vägen innanför Isle of Skye, till staden Portree. Tre man krävdes för att utan elwinsch hantera ankare och kätting. Intressant segling, läns, halvvind, kryss. Efter bron till Skye sträckte vi i frisk vind med strömsjö som dundrade in från fel håll, på läsidan! Imponerande alplandskap på Skye, med 400 – 700 m spetsiga toppar samt sammetsgröna sluttningar. Får betade överallt på bergsidorna. Mäktiga grottor vid inloppet till Portree. Bojplats för våra Tobis-båtar. Tät trafik med jollarna in till stan. Tidvatten 4.6 m vid spring. På många platser fick vi klättra på slemmiga stegar för att komma upp på kajen. Några seglare förtöjde sina jollar vid en kajramp, så att jollen vid lågvatten blev hängande i linan med motorn i vattnet, eller så att förtöjningen låg någon meter under vatten vid högvatten! Vi bar för säkerhets skull upp Johanna´s jolle och förtöjde på en bilparkering vid kajen. Två dar i Portree. Fin pub-middag med lamm-skånk, Ceilidh (musikafton) med unga skotska musiker och dansare. Vi hyrde bil och körde runt Skye. Vacker tur över hedarna i det inre av ön. Besök vid Dunwegan Castle, fortfarande i privat ägo och bebott, med svensk slottsfru. Fantastisk slottsträdgård med exotiska växter, vattenfall mm. Lunch vid slottsruinen vid Duntulm på NW-udden, med utsikt mot Yttre Hebriderna. Hemfärd i molnen på E-sidans sluttningar. På kvällen biltur till Talisker, där Classic Malts båtarna låg ankrade. Buffé med Haggis och annan typisk skotsk mat, öl och whisky, Ceilidh med musik och dans.

Yttre Hebriderna, norra Skottland och Orkney

Vi hoppade över den avslutande Classic Malts-träffen på Lagavulin för att vända stäven norrut mot Hebriderna. Strul lämnade nu eskadern och vände söderut, för att så småningom vinterupplägga i Skottland. Anna-Karin mönstrade av i Portree, för buss till Glasgow och Ryan Air hem, i sällskap med Henrik och Karin från Isabelle. Jan-Gunnar skjutsade Anna-Karin in med jollen, före avsegling. Isabelle och Johanna II fick frisk kryss norrut Sound of Rassay, i regndis. Sedan sträckbog över det öppna vattnet North Minch, med omväxlande revat och fullt ställ. Ca 50 M till Stornoway på yttre Hebriderna. Sent i hamn, vid flytbrygga längst in innanför fiskehamnen. Här låg redan Merica II och Dardanella. Nyfikna sälar mötte oss inne i hamnen. Det blev vår västligaste punkt, W 6o 23´36. Turismen tar över från fisket, men är ännu inte så utvecklad på Hebriderna. Höga färje- och flygpriser begränsar. Här dominerar keltiskan, som första namn på gatuskyltar mm, engelskan sekundär. Vi lyckades hyra bil på flygplatsen, tur till Tarbert/Harris. Fyllde en av de tre nya 20 l dieseldunkarna, köpta på Statoil. Under resan diesellukt i bilen, dunkens luftskruv hade spruckit och Jan-Gunnar´s oceanjacka mm i bakluckan blev indränkt med fet dieselolja. Triviala fel som ger massor av problem! Försök att grovsanera i duschen i Tarbert, men jackan förblev oanvändbar. Dramatiskt berglandskap med serpentinvägar. Ankarplatsen i Tarbert verkade trång och utsatt, intill färjeläget för Caledonian McBrynes svarta färjor som befar de skotska vattnen. Efter lunch körde vi upp på västsidan av Harris och Lewis, med utsikt mot den öppna Atlanten. Besökte bl.a. en by med Black Houses, nu använd som vandrarhem med modernare inredning. Nybyggt hotell i ödemarken, med tre svenska tjejer som sommarjobbare.

Nu tillbaka mot Skottlands mainland. Johanna II seglade i sällskap med Isabelle ett par dagar. Sträckbog i soligt väder, växlande till kryss i regnbyar och ökande NE-vind och sjö. Långa perioder med delfin-besök. Gott om fågel. Grisslor, puffins (lunnefågel) med sina röda papegojnäbbar. Hittade med GPS inloppet till Loch Inchard och fiskehamnen Kinlochbervie. Stor fiskehamn mitt i obygden. Numera avtagande fiskeaktivitet, tidigare 80 trålare här. Man vill bromsa avfolkningen, flickor som blir gravida får finansieringsstöd för att köpa/bygga hus. Vi förtöjde våra två segelbåtar utanpå en fiskebåt. Fick is från fiskebåten. Dusch i sjömansmissionens hus. Följande dag kryss/sträck norrut i den envisa N-NW-vinden. Vi seglade på ett par kabellängders avstånd runt Cape Wrath, den höga klippan med fyren på Skottlands NW-hörn. Gott om puffins i sjön. Sedan slag och halvvind längs nordkusten. Plötsligt svår och brytande sjö från N under en halvtimme. Seglade in i den djupa och öde viken Loch Eriboll. Mäktiga vita kalkstensklippor med grottor vid inloppet. Loch Eriboll sträcker sig 5 M in. Natthamn bakom halvön Ard Neckie med gammal nedlagd kalkugn. Våra två båtar hittade där en blå boj som var ledig. Mycket öde, mycket vackert, mäktigt landskap. Vi planerade tidig start följande morgon, för att segla mot Orkney och Stromness. Viktigt att där passa slackvatten i Hoy Sound med svåra tidvattenströmmar. Envis N-NE-vind, vi planerade för kryss men fick en fin sträckbog (med delfiner) och anlände tre timmar för tidigt. Efter lite väntan beslöt vi pröva att forcera motströmmen i sundet. Strömvirvlar, ökande motström. Med motor och stor tog vi oss igenom, men farten över grund gick tidvis ner till 1 knop. Stromness har en ny gästhamn med flytbryggor – bekvämt, oberoende av tidvattnet! Här låg redan Merica II och Dardanella. Middag bl.a. på Stromness Hotel, där brittiska amiralitetet hade högkvarter under 1a världskriget. Vi ägnade en dag åt busstur till Kirkwall, Orkneys huvudort, som Jan-Gunnar besökt tidigare med SXK Atlantica 1992. Inköp av fin ylletröja och litteratur (Celtic Myths, samt Scapa Flows dramatiska marina historia), Internet, proviantering. På Orkney märker man tydligt influenserna från den norska tiden, när Orkney låg under norska vikingar. Ortnamn är fortfarande ofta skandinaviska.

Hemsegling: Scapa Flow, Pentland Firth, prejning på Nordsjön

Vi hade planerat att gå den säkrare vägen norr om Orkney till Westray. För att slippa en lång kryss i den envisa NE-vinden föreslog Björn att vi istället skulle gå direkt hem via Scapa Flow där den tyska högsjöflottan från 1a världskriget ligger sänkt och vidare genom det illa beryktade Pentland Firth. Strömmen där går upp till nio knop, 16 knop har rapporterats i storm! Med noggrann kalkylering efter tidvattentabellerna, läsning av pilot-böcker och diskussion med hamnkaptenen beslöt vi (Johanna II, Isabelle, Dardanella) att ta denna mer direkta väg. Passagen genom östra delen av Pentland Firth i slackvatten (när tidvattnet vänder) blev odramatisk, i ca 10 m/s N vind. Vi passerade öarna Swona, Pentland Skerries och Stroma samt Skottlands NE-hörn Duncansby Head. Sedan ut på Nordsjön. Sträckbog hela vägen, NE-vinden verkar ha stått i en månad. Första natten krabb och jobbig sjö med hårda slag i skrovet. Vi såg hela natten Dardanella´s masttopplanterna i lovart. Följande dygn lagom vind och måttlig sjö. Passage genom oljefälten, med två prejningar: En patrullbåt som fyrade av vita uppmärksamhetsraketer närmade sig. VHF-kontakt: ”Good morning Sir, you are sailing into a danger…” En kabelutläggare krävde säkerhetsavstånd 3 M, vi fick anvisningar för kursomläggning och säker passage. Nästa dag dags igen, patrullbåt med blinkande vitt ljus: Seismik-fartyget American Explorer krävde säkerhetsavstånd. Långa perioder med ”stim” av delfiner som lekte i synkron formation runt båten. Vi närmade oss Norge och lade waypoint utanför Mandal, eftersom vinden ev. skulle öka till kuling. På natten då vi närmade oss Norges sydspets Lindesnes, fick vi ösregn och dåligt sikt. Vinden ökade till E kuling, rakt emot. Alle man på däck, vi tog in rev 3 och kryssade mellan Norge och Danmark med dålig framdrift i svår motström. Kulingen blåste över på ett par timmar. Vi låg för nära norska kusten och hade motström 2 – 3 knop hela dagen, kom ingen vart varken för segel eller motor. När Kristiansand äntligen passerats gick vi längre ut i Skagerrak och strömmen släppte. Sedan ett avslutande dygn med sol, varmt (!) och lätt vind, blandat halvvind och motorgång. Oceankläderna åkte nu av! Vi slörade/länsade i lätt väder in i Bohus-skärgården vid Smögen. Tät småbåtstrafik och fullt av badare på klipporna, vilken kontrast mot Skottland! Skärgårdssegling in till vår hamnplats på Bohus-Malmön, där vi förtöjde på eftermiddagen 1 augusti, efter 4 dygn och 7 timmar till sjöss. Besättningen slog upp en butelj champagne, som inköpts som överraskning till skepparen. Sedan avmönstring och middag i vårt sommarhus, Anna-Karin mötte vid bryggan. Seglingen varade 30 dagar, distans 1417 M, loggat 1560 M. Merica II, Dardanella och Isabelle hade gått till Göteborg, via norska mellanhamnar (Egersund och Mandal). 2005 års Tobis-eskader till Skottland hade därmed avslutats.

Under urplockning av utrustning och översyn upptäckte Jan-Gunnar att akterpulpit-röret spruckit vid infästningen av flaggan, som vibrerat för hårt! Jan-Gunnar fick åla sig in i kistbänken och demontera, för att få pulpiten svetsad av en av de duktiga killarna på ön. Måttligt problem!

Summering

Scenerier, platser och lokalbefolkning en upplevelse. I norra Skottland behöver man inte trängas! Landskapet otroligt grönt och frodigt, i det fuktiga Atlantklimatet. Osedvanlig tur med vädret, måttliga/acceptabla vindar. Överseglingarna gick därför problemfritt. HR 29an har åter bevisat sina utmärkta sjöegenskaper. Ofta höll vi dessutom nästan samma fart som de större båtarna. Alla rutiner till sjöss med vaktgång, varma lagade mål etc har fungerat bra. Inga allvarliga problem med sjösjuka. Tidvatten och tidvattenströmmar innebär en ny dimension i seglingen. En hel del planering krävs. Imray´s sjökort är innehållsrika och utmärkta, kompletterade med BA-kort för Nordsjön. Clyde Cruising Club´s och Imray´s pilotböcker har detaljerad info om hamnar och passager. The Crusing Almanac (Imray & the Cruising Association) med hamnbeskrivningar, strömkartor och tidvattentabeller täcker stora delar av Europa. Vi har i Johanna II utöver den permanenta 60 lit dieseltanken haft 3 st 20 lit dunkar, för att klara ev. stiltje på Nordsjön. Utöver 120 lit permanent vattentank hade vi en 20 lit dunk, också för att kunna hämta vatten med jolle där man inte har kajförtöjning. Vi tillämpar gammaldags strömsnål princip i Johanna II, två omkopplingsbara förbrukningsbatterier och ingen laddning utöver motorgång. Is istället för kylmaskin, handstyrning – helt OK med vår stora besättning. Sammanfattningsvis: Alla ombord mycket nöjda med Skottlandsseglingen! Utmärkt också att i dessa utsatta vatten segla flera båtar i sällskap.

2005-08-18
Jan-Gunnar Persson & Anna-Karin Aminoff, HR 29 Johanna II