2017 Kroatien

Tobis Fjärrflykt Kroatien 16-30 september 2017

Deltagare

s/y Santa Anastasia
Björn Karlsson (skeppare)
Henrik Håkanson
Karin Håkanson
Inga-Britt Renberg
Hans Bergman
Marianne ***
s/y Neda 1
Jan-Gunnar Persson (skeppare)
Hans-Roland Lindgren
Hendrik ”Henk” van den Bout
Tine Catharina ”Tineke” Palte
Hans-Eckart Voss
Liselotte Björklund
Magnus ”Masse” Rydmark
Carina Rasmanis

Summering

Kroatienseglingen blev mycket lyckad, trots usla båtar där mycket gick sönder. Vi förlorade t.ex. i Neda 1 allt färskvatten flera gånger p.g.a. läckage i systemet! Dåligt fungerande plotter vid navbordet, inga plotters vid styrpiedestalerna (vi använde därför egna surfplattor med Navionics-kort). Det var dessutom mycket ont om stuvutrymmen. Båtarna, Salona 44 (Kroatienbyggen), seglade dock hyfsat. Första veckan blev mycket blåsig, vi hade tidvis hårt väder och kyligt, samt en rejäl regndag. Andra veckan fick vi fint medelhavsväder med sol, varmt och lagom vind. Inte så mycket motorgång som vi befarat, bara ett par dagar med långa ben för motor. Varmt och klart badvatten, men det blev inte så mycket bad trots allt. Kanske det berodde på en del långa etapper samt att vi främst låg i hamnar i samhällen. Trots att vi seglade i slutet av september var det fullt i hamnarna redan tidigt på eftermiddagarna. Chaterbåtarna dominerade, alla av modern typ med vertikala stävar och utpräglad fenköl. T.ex. var djupgåendet 2.55 m för våra Salona 44, inget för våra skärgårda. Vi besökte flera intressanta mål, som de gamla städerna med ringmur och trånga gränder, Dubrovnik och Korčula, samt Zlatans hamn med egen vinproduktion och vinkällare under vattnet vid Sveta Nedjelja på Hvar, och den vackra hamnviken vid Opat på Kornat. Generellt hög kostnadsnivå, mycket höga hamnavgifter. I varje officiell hamn skall båthandlingarna lämnas till hamnpersonalen och sedan kvitteras ut på hamnkontoret, mot hamnavgift.

Loggbok s/y Neda 1

Lördag 16 september
Alla Tobisar anlände så småningom med olika flyg till Split och med transfer till Kremik Marina. Det var blåsigt, 15 – 20 (25) m/s, men varmt. Vi blev kvar i hamnen p.g.a. sen incheckning och genomgång av båtarna (Neda 1 vid 20-tiden på lördagskvällen, Santa Anastasia söndag morgon). More charter hävdade att de inte ville släppa ut några båtar under lördagen p.g.a. det hårda vädret, trots att Hans Söderström intygade att vi var erfarna och kompetenta nog att gå ut. Lunch och middag på hamnkrogen. Många svenska seglare överallt.

Söndag 17 september
Kremik Marina – Uvala Sesula, västra udden på Solta.Ca 20 M.
NW 5-10 m/s, halvmulet, fullt ställ.
Åska och regn på f.m. Björn fick inte sin båt genomgången förrän vid 10:30-tiden. Neda 1 gick ut 11:45, Santa Anastasia något senare. Vi siktade på Maslinica/Solta. Satte storen utanför hamnviken, storen tung och kinkig att sätta, lattorna fastnar lätt i lazy jacks. NW 5-10 m/s, plattläns, vi nöjde oss med storen. Genomvindsvändning efter Hrid Mulo fyr. Svårt att få båten att falla utan genuan att bräcka med, storskotet måste släppas ut helt. Lunch under gång. Ökande vind och lite sjögång, fart 8-9 knop. Bärgade storen i lä av ön Stipanska och körde in till hamnen i Maslinica på Solta. Vi blev avvisade av hamnkaptenen, alla platser var förhandsbokade. Vi gick istället till viken Uvala Sesula söder därom, ”naturhamn” men fullt av båtar även där. Vi lotsades in av två gummijollar som knuffade in oss mot deras restaurang Šišmiš Food & Wine bar. Boj i fören, lång (skarvad!) akterlina till land. I hamn 15:30. Björn kom efter och förtöjde långsides oss. Salladsmellanmål och bad i det klara och varma vattnet. Norrmän som grannbåt. Skytteltrafik med jolle till land och middag på restaurangen. Vackert med alla ankarlanternor i mörkret. Fin stjärnklar natt, Orion står högt på himlen, mareld i sjön och i toaletterna!

Måndag 18 september
Uvala Sesula/Solta – Komiža/Vis. Ca 20 M.
Svag vind, klart väder, sol och varmt. Motorgång 4½ timme.
Avgång 10:00. Grannbåten från Stavanger lossade vår akterlina i land. Svårt att få i backväxeln, vi hittade så småningom en knapp i reglaget som måste tryckas in när backväxeln läggs i. Lunch under gång. I hamn vid 14-tiden, redan nästan fullt och flera båtar på ingående, vänteläge i hamnbassängen. Till slut plats efter en avgående båt. Två mooring lines i fören, aktern mot kaj (insidan av piren). Bogpropeller underlättar backningsmanövern! Björns bogpropeller i Santa Anastasia fungerar däremot inte. Promenad, vackra medeltida gränder, fästning vid hamnen. Fikade på Café, proviantering. Gemensam middag på fisk/skaldjursrestaurang, bl.a. grillade havskräftor och lokalt vitt vin. Diskussion om vi nästa dag skulle besöka de blå grottorna på ön Bisevo utanför, men kanske för blåsigt? Tog in landgången och drog ut oss något för natten.

Tisdag 19 september
Komiža/Vis – Vis/Vis. Ca 8 M.
Motvind, sjögång, motorgång.
Stark vind på natten och blixtar över bergen. Vindvridning horisonten runt. Hamnkaptenen varnade för hård vind, ”storm” på morgonen. Vi gick ut 10:00, längs N-sidan av ön Vis. Rullning i sjön, storfallet hade släppt, schackeln var för dåligt förspänd. Vi tänjde sedan ut schackeln i hamn och säkrade nyckeln med tejp. Blåsigt och dålig väderprognos så vi gick in i norra hamnviken på Vis, huvudstaden Vis. Regn, åska. Aktern mot kaj, mooring lines i fören. I hamn vid 11-tiden, mycket fullt i hamnen redan då. Promenad på e.m. då vädret blev bättre med sol men sval vind. Vi besåg antika romerska och grekiska ruiner. Lång väntan i hamnen för reparatör från More charter (till Santa Anastasia). Hans Söderström låg i hamnen, med en stor katamaran. Gemensam Tobis-middag på restaurang, otrevlig krögare.

Onsdag 20 september
Vis/Vis – Vela Luka/Korčula. 23 M.
NW -> W -> SE, fullt ställ, sista 2½ h motorgång i motvind, åska och ösregn.
Mekanikern Cliff kom till slut på morgonen och bytte toalett i Björns båt Santa Anastasia. Neda 1 avseglade 09:45. Vi satte segel på fladen. Fin sträckbog/halvvind längs ön Vis, 7-9 knop. Så småningom mulet, SE-vind, kraftiga åskväder och ösregn, dålig sikt. Bärgade segel 12:15 då vinden dog. Skeppare J-G ensam i sittbrunn, genomblöt i ösregnet. Vi gick in i den långa viken på västra änden av den långa ön Korčula, till samhället Vela Luka. Få båtplatser vid kajen, men Neda 1 fick en plats vid kaj med mooring line i fören, i hamn 14:50. Bunkrade vatten. Santa Anastasia som kom senare fick ligga för ankar på svaj. Middag på restaurang, med olika bord för våra båda båtbesättningar.

Torsdag 21 september
Vela Luka/Korčula – Polače/Mljet. Ca 40 M. Fin men kylig segling! Sol, NW 8-12 m/s.
Start 08:50, motor ut den 6 M långa viken, i motvind och motsjö, stampigt! Friskande NW 10 – 12 (14) m/s. Rundade grundningen väst om Korčula´s västra udde, föll av och rullade ut genuan, 8 – 9 knop. I Neda 1 seglade vi norr om Korčula, medan Björn i Santa Anastasia seglade syd om Korčula, till havs med revad stor. Vi satte så småningom storen, fullt ställ, fin halvvindssegling genom Peljeski Kanal mellan Drasine och Korčula. Seglade nära förbi den gamla staden Korčula med ringmur och torn. Gott om båtar här. Ut mot Mljetski Kanal dog vinden och vi intog sedvanlig salladslunch. Åter på fritt vatten fin vind, läns-slör ner mot viken vid Polače intill den långa ön Mljet´s NW udde. Bärgade segel inne i sunden och förtöjde med mooring lines vid Joseph´s restaurang. Besättningen i Neda 1 har nu etablerat sina positioner och uppgifter vid hamnmanövrer och tilläggning. Björn som seglat till havs låg redan förtöjd där. Vacker idyllisk vik, med många svajliggare. Trevligt samkväm ombord i Neda 1 med drink från restaurangen. Ingen hamnavgift när man äter där. Middag vid långbord, lamb chops/racks, bra vin, bra service.

Fredag 22 september
Polače/Mljet – ACI Marina Dubrovnik. Ca 38 M.
N/NE 10 – 13 -> W 12 m/s. Sol. Genua -> fullt ställ.
J-G ringde ACI marina i Dubrovnik och bokade plats för våra 2 båtar. En katt ombord före avsegling. Avsegling kl. 9. Satte segel i lä, först hård sträckbog med hård krängning. Sedan slör och avtagande vind i Mljetski Kanal. Fin segling, men vinden dog vid 11-tiden, så vi körde motor en halvtimme. Autopiloten löpte plötsligt amok så vi snodde runt ett varv. På e.m. ökande W – helt enligt prognosen – och frisk slör/läns in till Dubrovnik. Genomvindsvändning, då vi åter hade svårt att få båten att falla, hård krängning. Vi förlorade då vår landgång som tydligen varit dåligt surrad. Bärgade segel före bron in till marinan som vi anropade på VHF kanal 17. Vid infarten anvisades vi plats vid pir B. Trångt, Björn i Santa Anastasia, som saknade bogpropeller och anvisades plats på pirens lovartssida, fick svårt med hamnmanövern. Vi är nu tillbaka på Marianne´s ursprungliga tidplan. J-G och H-R köpte en ny landgång till Neda 1 – det enda exemplaret som fanns – på marinshopen (HRK 1100:-). Proviantering och dusch m.m. Björn hade glömt Santa Anastasia´s båthandlingar på Vis och fick jobba hårt för att få kopior mailade från More charter. Vi bokade middag på restaurang Vimbula, som rekommenderats av J-G´s sjöbjörnskollega Kjell Jönsson. Medelhavsseglaren Kjell´s båt Reve d´Icare låg redan på land i marinan.

Lördag 23 september
Liggedag Dubrovnik. Strålande sol, varmt, vindstilla.
Bussresa in till staden, i spridda grupper. Gott om turister där, från världens alla hörn! Vacker gammal stad med smala gränder, omgärdad av ringmur. Promenad runt hela ringmuren, ca 2 km. Vackra vyer, men svettdrivande i solen! Linbana upp till berget med strålande utsikt över staden. Lunch och champagne däruppe. På e.m. taxi tillbaka till marinan och relaxing time ombord, samt bad i poolen. Middag på restaurangen vid poolen.

Söndag 24 september
ACI Marina Dubrovnik – Korčula/Korčula. Ca 45 M.
Halvklart. Mycket svag vind, tidvis rätt emot. Motorgång 8 timmar.
Bunkrade vatten. Trångt i hamnen, vi hade förlorat en fender. Avgång kl 9:30. Motorgång hela dagen, Mljet Kanal. Satte storen i inloppet, på f.m. fullt ställ och motor. Sedan lätt motvind, bärgade seglen. De översta travarna i storen kärvade och smordes med olivolja när vi kom i hamn. I hamn kl 17:30. Fullt och trångt i hamnen, vi fick ”knö” oss in men fick mooring lines. Fin gammal stad på en liten halvö, med smala gränder och ringmur runtom, med hörntorn. Hemort för Marko Polo. Fin gemensam middag på restaurang vid strandpromenaden, vackert med stjärnklar natt och ljusen över sundet. J-G & Marianne åt musslor.

Måndag 25 september
Korčula/Korčula – Zlatans Hamn/Sveta Nedjelja/Hvar. Ca 35 M.
Sol, varmt. Svag NW-vind, rätt emot, ingen sjögång. Motorgång hela dagen, ca 5½ timme.
Promenad i den fina gamla staden på f.m. Hans-R och Eckart köpte en fender som ersättning för den förlorade. Vi bunkrade vatten – igen! Båda båtarna förlorar färskvatten p.g.a. läckage i systemen. Avgång kl. 12. Lunch under gång. Vi gick till Zlatans hamn på Hvar, som rekommenderats av J-G´s sjöbjörnskollega Kjell Jönsson. Ägarna har egen vinproduktion, restaurang och vinkällare under vattnet med fönster ut mot fiskarna. Liten, mycket trång, hamn, med fullt av båtar. Skvalpigt i den yttre hamnen. Med Neda 1 backade vi in innanför den inre piren och förtöjde långsides en båt med finländsk besättning. Flera svenska besättningar här. Promenad till fina badklippor och sandstrand, med polerade stenar. Vinprovning och middag på restaurangen. Turligt nog svag vind, lugn natt.

Tisdag 26 september
Zlatans Hamn/Sveta Nedjelja/Hvar – Hvar/Hvar. Ca 8 M.
NE 4 -5 m/s, sol, varmt. Enbart genua.
Tidig avgång, finländarna ville iväg. Problemfri manövrering ut runt pirnocken i den extremt trånga hamnen. Seglade med enbart genua och ”taket” uppe, 5 knop. Gick till bunkerkajen i Hvar. Tätt med bojliggare – locals, fullt vid bunkerkajen och småbåtar som smet före till tankning. Till slut kom vi in till kajen, grunt där, vi högg i botten. Santa Anastasia lade sig utanpå oss och slapp bottenkontakt. Neda 1 tankade 90 liter diesel, Santa Anastasia 120 liter (Björn kör på högre motorvarv). Vi hittade hamnplats i stan, bojar i fören och akterlina från Santa Anastasia till land, våra båtar låg långsides varandra. Jolle som färja till land. Piazzan och byggnader i Venetiansk stil. Vi gick branta trappor och serpentinvägar upp till fortet på berget ovanför staden. Strålande utsikt! J-G skulle på kvällen betala hamnavgift och hämta båthandlingarna för Neda 1, som tidigare lämnats till hamnvakter i rib-båt. Men pappren fanns inte på hamnkontoret! Till slut uppdagades att J-G lämnat fel mapp, istället pärmen med foton på båten! J-G kunde efter denna miss sent omsider ansluta till middagen ombord i Neda 1.

Onsdag 27 september
Hvar/Hvar – Palmizana/Klement – Luka Drvenik/Drvenik Veli. 25 M.
Svag vind N 6 m/s, sol, varmt. Motorgång -> fullt ställ.
Vi gick till Palmizana för vattenbunkring – igen! Vi förlorar färskvattnet! ACI Marina med otrevlig hamnpersonal, dyrt! HRK 250:- för vattenfyllning. En hamn för det välbeställda innefolket! Satte segel, men svag vind, körde motor 45 min. Aktre toan hade slaggat igen, svår stank, men Eckart hinkade sjövatten och spolade rent. Vind igen, satte åter segel och sträckte i perfekt vind, 6 m/s, upp mot Drevenik. Ett krysslag upp mot hamnen Luka Drvenik på öns nordvästsida. Bärgade segel vid fyren Malta och gick in innanför hamnpiren. Få båtar där, men flera på väg in. Hamnvakten visade med teckenspråk att vi inte fick förtöja långsides, utan med stävankare och aktern mot kaj. Vi reserverade plats för Santa Anastasia, som hade ankrat för lunch och bad vid Blå Lagunen på öns sydöstra sida och därför kom senare till hamnen. Middag på restaurangen vid hamnen, järpar och öl. Ingen dusch här, ingen service. På kvällen vindkantring och hårda byar inifrån viken. Dålig hållbotten, vi draggade och gick på natten ut för omankring. Livligt på kajen! Avtagande vind senare på natten.

Torsdag 28 september
Luka Drvenik/Drvenik Veli – Opat/Kornat. Ca 40 M.
NW 5 m/s -> N 10-12 m/s, sol, varmt. Fullt ställ -> stor + revad genua.
Sträckbog ut i lätt vind, ut mot havet. Avtagande motvind och motorgång. Färskvattnet slut igen! Därför öl till lunchen under gång. Ökande N-vind, frisk sträckbog upp mot Kornat. Här i norr skärgårdssegling, som hemma, små öar och grundklackar. Rullade in på genuan. Förtöjning i den fina hamnviken Opat i sydänden av Kornat. Mooring line och aktern mot kaj direkt nedanför restaurangen. Inte så farligt många båtar här. Bad, samt promenad till toppen av berget ovanför hamnen. Delvis svårframkomligt med det perforerade, hålade och slitsade berget. I solnedgången strålande utsikt över den fina hamnviken. Avslutningsmiddag på restaurangen, vi serverades Red Snapper, fisk nästan som kycklingkött, med lokalt vitt vin.

Fredag 29 september
Opat/Kornat – Kremik Marina. Ca 25 M.
Sol, varmt, NE 10-12 m/s -> stiltje -> SW 7 m/s. Genua -> fullt ställ.
Blåsig natt, blåsigt på morgonen, men sol och varmt. Vi gick ut kl 9:30. Rullade först ut halva genuan. Byig vind, sträckbog mellan Kakan och Zirje. Så småningom fullt ställ. I sundet blekte det ut, vi badade från båten – skönt! Återigen vind, ökande SW, fin segling in mot Kremik Marina. Salladslunch – med öl – under segling. Bärgade segel utanför marinan och hänvisades till bunkerbryggan. Där fastnade vi rejält i mjuk botten vid bunkerkajen, men kunde till slut backa oss loss. Förtöjde vid More charters ponton. Tidigt i hamn (Neda 1), check av båten (inkl. dykarinspektion) och utklarering på eftermiddagen. Santa Anastasia kom in senare och checkades/klarerades ut först lördag f.m. J-G och Björn levererade våra omfattande fellistor till More charter. Björn förhandlar med Hans Söderström om viss återbetalning av båthyran, m.h.t. alla fel i båda båtarna.

Lördag 30 september
Sol, varmt. Hemresa, transfer Kremik Marina till Split, flyg hem. Några av oss stannade ytterligare ett par dagar i Kroatien.

/Jan-Gunnar Persson, skeppare s/y Neda 1