2003 Danmark

Vikingaträff i Roskilde

Eskader till Roskilde

Efter förra årets lyckade eskader med KSSS långfärdsseglargrupp ”Tobis” planerade vi semestern för att med Johanna II segla i årets eskader från Nynäshamn till Roskilde och Vikingaträffen. Besättning var vi två ”gamla”, Anna-Karin och Jan-Gunnar. Roskildeseglingen blev också en bra deletapp för ”omgruppering” till var andra hemmahamn på Bohus-Malmön, efter sex säsonger i Östersjön med seglingar österut.

Vikingaträffen är ett möte vart tredje år mellan långfärdsseglare i de nordiska kungliga klubbarna KSSS, GKSS, KDY (Kongelig Dansk Yachtklub), KNS (Kongelig Norsk Seilforening) och NJK (Nyländska Jaktklubben, Finland; ”kejserlig” klubb). 2003 var KDY värd, med Roskilde Sejlklub som lokal arrangör. Sverige-eskadern blev 12 båtar. En trevlig samling av mycket erfarna och ”självgående” seglare och individualister, många väl uppe i pensionsåldern.

Var ”lilla”HR 29 kom ofta sent i hamn tillsammans med ”minstingen” Credo, en Albin Accent, jämfört med de större Wasa 420, Ansa 42, X-332, och de snabba och höjdtagande Carrera Helmsman och Smaragd. Dagsetapperna låg ofta på 35-50 M. En intressant nykomling var det imponerande självbygget Shangri-La med hemmahamn i Svinninge, en 14 tons 42 fots havskryssare med svetsat aluminiumskrov. Inredning och utrustning suveränt hantverk med högsta finish. Allt konstruerat, ritat och byggt av ägaren Bruno Bergkvist – ett 10-års­projekt!

Ostkustens ”Sjöfyra” i snabbt tempo

A-K och J-G startade 26 juni från TBK i Sätterfjärden och gick i dålig vind för motor hela vägen till Huvudskär. Därifrån kort segling för eskadersamling i Nynäshamns Segelsällskaps hamn Trehörningen. Anna-Karin mönstrade genast av – tillfälligt – för att delta som inbjuden gäst vid ett stort irakiskt bröllop i Stockholm på lördagskvällen. J-G seglade ensam två långa fina seglingsetapper längs ”sjöfyran”. Vindarna passligt nog i nordkvadranten. I Arkösund låg vi vid Norrköpings Segelsällskaps brygga och intog middag i klubbhuset, vackert beläget på berget ovanför hamnviken. Andra etappen gick till naturhamn, Vindaåsen/Båtsviken i Smålands skärgard. A-K anlände med buss till Gamleby, sedan förbeställd taxi från Loftahammar för att hämtas av J-G med jolle efter en kort vandring genom småländska ängsmarker och tjurhagar.

Fortsatt grann segling i kustleden i frisk NO-vind. Mäktiga havsörnar seglade över leden vid St. Alen. Vi tog in ett rev vid Kråkelund, för läns med täta gippar i den smala och vindlande skärgårdsleden förbi Oskarshamns kärnkraftverk vid Simpevarp. I Figeholm bjöds eskadern på en härlig sommarkvällsmiddag på Brokholmen utanför Figeholms hamn, där Tobis-medlemmarna Björn och lngela från Linköping har sitt sommarhus – med egen hamnbassäng och vacker udde. Grannen på Brokholmen (Oskarshamns pensionerade polismästare) underhöll hela kvällen med fin och mycket passande dragspelsmusik. Vi övade också på vårt svenska bidrag för underhållningen i Roskilde, fyrmannaschottis och körsång. Dessutom förstås diverse snapsvisor.

Följande dag busstur till SKB:s (Svensk Kärnbränslehantering AB) försöksanläggning vid Aspö, 500 m ner i berget, där teknik för slutförvaring av utbränt kärnbränsle utvecklas. Mycket intressant. Efter besöket, avsegling mot Öland och Sandvik. Regnväder hindrade inte den sedvanliga framkomstdrinken på bryggan. Vi som är gammalmodiga nog (och strömsnåla) att inte ha kylmaskin ombord, fyllde i fiskhandeln på vårt isförråd för kylboxen. En rejäl kasse is räcker 3-4 dagar. Smältvattnet dräneras till kölsvinet och pumpas ut med länspumpen. Is brukar vara svårtillgängligt i Östersjöhamnar, men fås däremot på de flesta ställen i Danmark och på Västkusten där man har fiskhantering.

Regn, motvind och dimma i Kalmarsund

Nu började en period med regn och dimma. Motorgång Kalmarsund ner till Kalmar i mycket dålig sikt. Vi kunde tyvärr varken se vårt tidigare sommarställe på Oknö utanför Mönsterås, där J­ G tillbringade somrarna som barn, eller Borgholms slottsruin. I Kalmar en inplanerad extra liggedag, passligt med hänsyn till ösregn och kuling från S. Hela Småland höll på att regna bort, höga flöden i Emån. Vi firade ett eskaderpars guldbröllop i Slottskyrkan i Kalmar slott (de gifte sig där sommaren 1953), med andakt och Mozart-sonater exekverade på kyrkans flygel av Shangri-Las skeppare Bruno. Trevliga middagar på Kalmarrestauranger. J-G hann också med att via Internet klara av akuta jobbärenden på det nyligen invigda fina hamnkontoret.

Etappen till Kristianopel i Blekinge bjöd på hård kryss ner i Kalmarsund, i regn och dålig sikt. Vindmöllorna på Utgrunden, mitt i sundet, fanns inte med i vårt gamla båtsportkort. Vi lade ett slag mellan möllorna och fyren, över grundområdet. Kristianopel är ett nätt litet samhälle, små trähus med prunkande trädgårdar och blomsterprakt. Rosenträdgården är sevärd. Från Kristianopel till Utklippan fick vi stiltje och mycket tät dimma. Med GPS navigerade vi mellan ostremmarna utanför fastlandskusten. I fukten blåste plötsligt J-G:s flytväst, som låg i sittbrunnen, upp sig med ett väsande så att A-K till rors hoppade högt. Detta hände också när J­ G deltog i en Atlantsegling häromåret. Secumarvästarna med vattenlöslig spärrtablett är uppenbarligen inte tillförlitliga. Några av eskaderbåtarna gick i dimman i konvoj med Shangri-La som hade radar. Vid Utlängan klarnade det något så vi kunde säkert gå in i Utklippans östra inlopp. I hamn skeppades vi av SXK:s hamnkapten Kjell Arvidsson till sydön, där vi åt medhavd middag i SXK:s klubbhus. Bastu och bad i vedeldad varmvattentunna för de hågade. Magnifik utsikt från tunnan ut över havet, där man avslutade med svalkande dopp.

Dimma och åska i Hanöbukten, socialt på Österlen, lunch vid Ales stenar

Eskadern var bjuden till Åhus och Skillinge för rniddagsträffar hos ej längre seglingsaktiva medlemmar, nu etablerade i Skåne. Österlenkusten var ny för oss, vanligen sneddar man via Bornholm-Utklippan vid segling runt Skåne.

Åter kryss till Åhus, vinden vred på V, dessutom tät dimma flera timmar, med riskmomentet fartygstrafik från Karlshamn. Vi hörde maskinljud ganska nära. När dimman lättat passerade kraftiga åskväder över land. Vi fick ett blixtnedslag nära oss – obehagligt. Innanför handelshamnen med stora silos ligger den pittoreska staden. Middag i Åhus hos Tobis-ordförande som drabbats av stroke och inte längre kan segla. Trevlig samvaro. I hamnen provsmakades Åhusglass. Från Åhus till Skillinge i fin halvvindssegling nära den höga vackra Österlenkusten. Utanför Kivik ringde vi tonårsdottern Anna, som just anlänt dit landvägen med en kamrat. Efter dagens snabba etapp var vi ovanligt nog först i hamn. Reserverade platser i fiskehamnen, den inre bassängen. En innehållsrik skeppshandel finns i hamnen. Promenad på kvällen längs strandpromenaden med vackra hus och utsikt mot Bornholm, för buffé middag och trädgårdsfest hos en nu landbaserad medlem. Mycket trevlig samvaro; med varpa, kloss, boule, mm. Fin kvällsvandring ”hem” till hamnen längs stranden med hägrar som stod i det långgrunda vattnet.

Nästa dag delades på två etapper. Först kryss runt Sandhammaren till Kåseberga för lunch och promenad upp till skeppssättningen Ales stenar som också är en astronomisk almanacka, 2700 år gammal. Mycket mäktigt. Vackra klinter med färgstark vallmo. Gott om båt- och bilburna turister. På eftermiddagen mera kryss till Ystad, också en idyllisk liten stad med gamla korsvirkeshus och vackra trädgårdar. Som vanligt seglade Bosse Kaiser, gammal olympiaseglare, smartaste vägen och kunde sträcka in under land, genom grundområdena, medan vi andra kryssade längre ut, på säkra sidan. Bosse seglar Balladen Kuling. Bosses gast Gunhild är äldst i eskadern, fyller i år 87 och klarar alla strapatser med glans. Några besökte Ystads gamla fina teater, där duktiga ungdomar spelade Sound of Music, tyvärr inte med levande, utan inspelad, musik.

Ven – en pärla!

Envis kryss i västvind längs Skånes sydkust till Falsterbo kanal. Vridning mot NV, fortsatt kryss efter ”hörnet”. Natthamn innanför pirerna vid norra kanalinloppet. Kryssen fortsatte under den mäktiga vackra Öresundsbron. Stökig vind intill bropelarna krävde kort motorgång för bropassagen.

Ursprungligt mål var Ven, men hamnen vid Kyrkbacken var överfull så vi planerade om till danska Rungsted, KDY:s hemmahamn. Grillfest på kvällen. Följande dag en improviserad heldagsutfärd till Ven med de mindre båtarna. Johanna II agerade transportfartyg med åtta personer ombord. Hela sällskapet hyrde cyklar- A-K & J-G roade sig med tandemcykel på de smala och branta vägarna – och fick en mycket fin dag i strålande sommarväder på denna vackra ö, en av resans verkliga höjdpunkter. Bördigt jordbrukslandskap, vackra lövskogsdungar och mäktiga höga eroderade klintstränder vid Backafall. Vi besökte ruinerna av Tycho Brahes underjordiska observatorium Uranieborg. Själva slottet revs under 1600-talet. En intressant utställning och en kunnig guide. Slottsträdgarden och vallarna rekonstrueras för närvarande. Avslutningsvis besök vid St. Ibbs medeltida kyrka, högt belägen med hänförande utsikt mot Danmark över det nästan tropiskt blågrönskimrande vattnet.

Kuling med hård kryss längs SjäIIandskusten. Några båtar skulle inte med till Roskilde och Vikingaträffen. Därför planerades avskedsmiddag på hamnkrogen i Gilleleje. Det låg kulingvarning NV för Kattegatt, så några båtar valde att ligga kvar i Rungsted eller Helsingör för att ta tåget till Gilleleje. Vi tog in ett rev och fick en snabb halvvind upp till Helsingör. Tillsammans med några båtar valde vi att känna på sjön i Kattegatt, för kryssen ytterligare 12 M till Gilleleje. Sjön var först måttlig, men motströmmen var stark i Öretvisten – tratten ner mot Öresunds smalaste del. Vi loggade först 6 knop genom vattnet, medan navigatorn visade 2,5 knop. Björn i Omega 36 Isabelle uttryckte det som ”idag var vi två gånger i Höganäs”. Motströmmen avtog när vi lämnade Öresund, men sjön blev grov. Carreran Whisper tog trots sjön fantastisk höjd och drog ifrån oss i fjärran. Vi kryssade jämnsnabbt med en finländsk HR 39, bottenrevad, också på väg till Roskilde. Vi fick några kraftiga regnbyar med dålig sikt och tillfälligt uppemot 20 m/s. Vi reglerade förseglet med rullen och Johanna II jobbade sig fram bra i sjön. Navigation främst på ekolodet. Vid Hornbek omgavs vi plötsligt av snabba vindsurfare och en drakflygare, som roade sig i den hårda vinden och vågorna – kunde de väjningsreglema? Vi anlöpte Gilleleje i tid för middagen, loggat 46 M for en distans på 24 M. Motorstarka Wasa 420 Vita Brevis tvingade sig mot sjön för motor hela vägen, flera båtar hade kört motor på slutet. Väl i hamn smällde J-G:s Secumarväst igen, andra gången denna tur (tredje gången totalt). Mobilkontakt från vara norska seglarvänner, just på väg från Lillesand till Thyborön för att gå vidare genom Limfjorden och ut i Kattegatt. Vi siktade på att träffas, till sjöss eller på Bohus-Malmön.

Vikingaträffen i Roskilde

Ett par dagar kom med vackert sommarväder och lagom seglingsvind. Efter proviantering, iskomplettering och det i Danmark obligatoriska besöket på bageriet för inköp av färska wienerbröd och rundstycken, avseglade vi från Gilleleje. Tät trafik av seglare längs Själlands nordkust. Natthamn vid Rörvig, välutrustad gästhamn vid Isefjordens inlopp. Skönt bad i varmt och salt vatten. Västerhavet bjöd dock på tätt med maneter, både öronmaneter i stor mängd och röda brännmaneter. Här slipper man istället Östersjöns algblomning. Isefjord och Roskildefjord sträcker sig parallellt från mynningen mot Kattegatt in till Själlands mitt. Typiska danska farvattnen med smala och grunda rännor mellan sandbankarna. Vi såg tumlare inne på fjorden, liksom ute på Kattegatt.

Vid Fredrikssund, halvvägs in i Roskilde fjord, samlades ländernas eskaderbåtar för gemensam insegling till Roskilde i formation. 11 svenska båtar (10 KSSS, 1 GKSS), 18 norska båtar, 40 danska och 2 finländska, deltog. Längs den smala slingrande leden till Roskilde låg starka supportbåtar för att dra loss seglare från sandbankarna. Flera större båtar hade grundkänning, några fick dras loss, en stor dansk fick krängas ner rejält med storfallet för att kunna dras flott. Lurigt också med fiskeredskap överallt. Efter förtöjning hissade båtarna stor flaggning över topp med signalställ. Besättningarna samlades för marsch efter Livgardets Tamburkorps – i björnskinnsmössor i värmen – till Roskilde Bypark, med tal av viceborgmästarinnan och klubbrepresentanter.

Vi fick tre varma sommardagar i Roskilde, med rundvandring i stan, aktiviteter och gemensamma middagar. Roskildefestivalen, den årliga rockfestivalen med 70 000 besökande ungdomar, hade lyckligtvis avslutats några veckor tidigare. Roskildes mäktiga domkyrka i tegel började byggas 1170 av biskop Absalon (också Köpenhamns grundläggare). Där ligger danska kungar och drottningar begravda, från Harald Blåtand via Margarete I och framåt. Roskilde som har fått sitt namn av stadens springkällor var ett viktigt centrum under vikingatiden. Utgrävda skepp kan beskådas på Vikingeskibsmuseet. Där byggs båtar med gamla metoder. Vi gjorde en segeltur i en mindre båt av vikingaskeppstyp, kopia av en norsk spetsgattad nordlandsbåt med råsegel och häckroder, från förra sekelskiftet. Positiv överraskning, den slanka båten seglade snabbt och tog höjd trots avsaknad av köl. Vändning genom vind var dock stökigt, råseglet måste halsas om i stäven. Att segla denna lilla råseglare påminde om J-G:s segling i spririggade scoutsnipor på 50-talet. Vi gjorde en heldagstur per buss till Leire ”forsögscenter”, där man visar dansk levande forntid med bostäder, hantverk, husdjur mm. från olika tidsepoker. Även Ledreborg rokokoslott, ägt av släkten Holstein-Ledreborg sedan 1739, besöktes. Slottet har en omfattande samling konst och rokokomöbler – som någon uttryckte det: ”ett exempel på den tidens nyrika”.

Vid den avslutande festmiddagen med efterföljande dans till tradjazzband, underhöll deltagarländerna. Från Sverige dansade vi fyrmannaschottis till Ulf Peder Olrogs ”Schottis på Valhall i natt” med nyskriven text. I stället för sedvanligt tacktal vid middagen exekverade en åtta sångare stark Tobiskör, Pamina­ Papagenos duett ur Mozarts Trollflöjten, med J-G:s text anpassad för Vikingaträffen. Herrama uppträdde stilenligt i clubkavaj, vita byxor och KSSS­ seglarmössa med vitt kapell. Det norska bidraget var ett spex kring vikingama i Danmark. En poäng var ”Skagens Ljus” som illustrerades av en strålkastarbärande dam. Nästa Vikingaträff hålls i Stockholm 2005, i samband med KSSS 175- årsjubileum.

Flera Tobisbåtar träffades igen nästa dag, då vi i regn och dimma gått ut till Hundested vid fjordarnas mynning på norra Själland. Gemensam fiskmiddag ombord, från hamnens fiskförsäljning. GKSS-båten, en Swan, hade gått tidigare från Roskilde för att hinna till Marstrandsregattan, men låg i hamnen med lyft akterskepp (kranen orkade inte lyfta hela båten) for montering av ny propeller. Den hade gått på en sandbank och drogs flott sa olyckligt att propellern förlorades.

Medvind på Kattegatt och trångt i Bohusskärgården

Vi beslöt att utnyttja den sydliga vinden och gå direkt till Göteborg. A-K måste resa hem för att jobba. Oljebyte före avfärd komplicerades av att oljedunken saknades ombord. J-G fick lift av en vänlig dam till närbelägna Lynres där smörjolja, med rätt API-spec, inhandlades i marinan. Vi bunkrade is, vatten och diesel i Hundested och startade etappen över Kattegatt på eftermiddagen. Efter lite motorgång fick vi stabil SO-vind på kvällen. Vi satte spinnaker, som stod fint hela natten, i 13 timmar. Mycket tät trafik av handelsfartyg via Anholt Knob upp mot Skagen. Vacker månljus natt. På morgonen vridning till SV – V, spinnakern fick bärgas. Åter bleke efter Fladens fyr med stopp for morgonbad i värmen, sedan fin segling genom Göteborgs södra skärgard. Vi tog hamn i Lilla Bommen, centralt i stan, efter 25 timmar till sjöss. Som vanligt här fullt i hamnen, men man brukar alltid hitta någon plats. A-K bokade tåg hem, vi handlade på Feskarbröderna i Nordstan och åt en god middag.

Nästa dag flanerande i Göteborg innan A-K reste. J-G fortsatte själv några korta etapper i Bohusskärgården, upp till Bohus-Malmön. På vägen ut från Göteborg besök hos Lundh Sails vid Nya Varvet, för justeringar av det för året nya storseglet. I Bohuslän är det sanslöst tätt med båtar, i skärgårdslederna och i hamnarna. Tyskar, norrmän, danskar, holländare, engelsmän, och förstås svenska båtar. Rorsman hinner knappt snegla i sjökortet, för kollisionsrisken. Man möter också säl, ibland mitt i farleden. Natthamn på Åstol, med förtöjning långsides en Linjett 32 från TBK. Trevlig viskväll på Åstol med Fredrik Ljungberg och komp. I den trånga leden vid Kyrkesund utanför Tjörn mötte jag eskaderbåten Aurora, med Olle och Anna-Stina, på en (knapp) båtbredds avstånd. Glada hälsningar växlades. Nästa natthamn Gullholmen, också en idyll, med museet i ett gammalt skepparhus. Under den sista dagsetappen, 24 juli, gjorde J-G i frisk vind en sväng ut till Hållö fyrplats, men vinden drog in i hamnviken så jag fortsatte förbi Smögen runt Malmön och in till vår hemmabryggplats.

Summering

Summerat en mycket givande segling med alla vädervarianter, inte bara ”kanon”-sommarväder som rapporterats från Stockholm och Bohuslän. Plus fullmatat program och trevliga sociala kontakter, samt besök på fina för oss nya platser som Österlen, Kåseberga och Ven. Roskilde och det inre av Själland var också intressant, lite avsides vatten som vi säkert inte sökt upp på egen hand.

Jan-Gunnar Persson & Anna-Karin Aminoff, HR 29 Johanna II